Tramwajem na cmentarz Górczyński, Raszyn i os. Kopernika - ruszyły konsultacje
08-12-2016 00:47   Janusz Ludwiczak
Nowy przystanek na ul. Reymonta przed skrzyżowaniem z Hetmańską, poprowadzenie autobusów przez ul. Palacza i w końcu wybudowanie torowiska przez szeroki pas rozdziału ulicy Arciszewskiego w stronę cmentarza Górczyńskiego i Raszyna – to założenia koncepcji "Copernicusa", czyli trasy tramwajowej na os. Kopernika, która miałaby powstać do 2025 roku.

Od lat 80. mówi się o budowie trasy tramwajowej na osiedle Kopernika, która miałaby prowadzić od skrzyżowania ulic Reymonta i Hetmańskiej przez szeroki pas rozdziału ulicy Arciszewskiego i dalej ulicą Zamkniętą, przecinając Ściegiennego do ul. Pogodnej i Rembertowskiej. Docelowo bimby miałyby dojeżdżać do pętli w rejonie skrzyżowania ulic Promienistej i Jawornickiej. Dzięki tej inwestycji, która od trzech dekad zapisana jest w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego moglibyśmy bimbą dojechać również na cmentarz Górczyński.

W kwietniu informowaliśmy, że opracowywana jest koncepcja nowej trasy tramwajowej. Teraz miasto zaprasza do udziału w konsultacjach społecznych.

W Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Poznania na lata 2014 – 2025 osiedle Kopernika zostało uznane za jeden z ważniejszych generatorów ruchu na obszarze miasta, natomiast budowa trasy tramwajowej została uznana za istotną z powodu zwiększenia dostępności tramwaju na tym obszarze. Aktualnie, obszar objęty przedmiotem konsultacji obsługiwany jest komunikacją autobusową. W pewnym oddaleniu, na ulicy Grunwaldzkiej, przebiega trasa tramwajowa – z uwagi na położenie nie obsługuje ona bezpośrednio osiedla, a dotarcie na przystanek wymaga pokonania od 500 m do nawet 1500 m drogi pieszej lub dojazdu autobusem, przy czym przesiadki na żadnym węźle krzyżującym ruch autobusowy z tramwajowym nie są zorganizowane w systemie „drzwi w drzwi” (co powoduje, że atrakcyjność komunikacji miejskiej znacząco spada. Przebieg trasy tramwajowej do osiedla Kopernika został wyznaczony przez obszar gęstej zabudowy mieszkaniowej wzdłuż ulic: Arciszewskiego, Pogodnej i Promienistej – wyjaśnia Agnieszka Smogulecka z Zarządu Transportu Miejskiego.

Projekt, wizualizacje i ankieta dotycząca koncepcji trasy tramwajowej na os. Kopernika dostępna jest na specjalnej stronie internetowej: www.projektcopernicus.pl. Z kolei w najbliższy wtorek, 13 grudnia o godz. 17:00 w Szkole Podstawowej nr 7 przy ul. Galileusza 14 odbędzie się spotkanie, podczas którego można będzie poznać szczegóły planowanej inwestycji oraz zabrać głos w dyskusji dotyczącej przyszłych działań. Będzie tutaj można także wypełnić ankietę w formie papierowej.

Tymczasem zdaniem społeczników: Włodzimierza Nowaka i Arkadiusza Borkowskiego tramwaj na os. Kopernika powinien zostać poprowadzony od ul. Grunwaldzkiej, przez Jawornicką. Trasa miałaby niecały kilometr, a jej budowa miałaby kosztować ok. 30 mln zł.

Osiedle Kopernika jest drugim po Naramowicach dużym skupiskiem mieszkańców pozbawionych dobrej oferty transportu publicznego. Nie traktowano tych potrzeb mieszkańców poważnie nie tylko przez ostatnie 16 lat, ale i przez okres PRL. Osiedle Kopernika wciąż się powiększa. W ostatniej dekadzie wiele tysięcy nowych mieszkańców zasiedliło domy przy ul. Smardzewskiej, Krośnieńskiej, Międzyborskiej, Przepiórczej i Giżyckiej dołączając do 10 tysięcy mieszkańców dotychczasowej zabudowy wysokiej na Os. Kopernika. Mieszkańcy Ci mogą podróżować tylko kluczącymi po ulicach autobusami albo przesiadać się przy Grunwaldzkiej, Arciszewskiego, bądź Grochowskiej na wyjątkowo nieprzyjaznych dla przesiadek rozległych skrzyżowaniach wielopasmowych ulic. Mogą też oczywiście wygodniej wsiąść w samochód. Zaopatrzenie w możliwie krótkim terminie Osiedla Kopernika w linię tramwajową jest jednym z najważniejszych zadań samorządu poznańskiego w zakresie transportu – wskazuje Włodzimierz Nowak.

Plany miejskie przewidują budowę bardzo potrzebnego połączenia przez Raszyn po ulicach Arciszewskiego - Zamkniętej - Pogodnej - Raszyńskiej - Promienistej. Dodatkowo pojawiają się też wg nas zasadne głosy, że pętlę Promienista należy w takim przypadku powiązać z ulicą Grunwaldzką łącznikiem po ulicy Jawornickiej. Jednak realizacja takiego całościowego projektu na pewno nie nastąpi szybko o czym przesądza koszt, który zapewne przekroczy 150 milionów złotych – dodaje Arkadiusz Borkowski.

Przygotowanie koncepcji trasy tramwajowej na os. Kopernika kosztowało 200 tysięcy złotych. Ile będzie kosztować realizacja inwestycji tego jeszcze nie wiadomo. Na ten cel miasto chce pozyskać również środki z Unii Europejskiej.


Komentarze (5)

08-12-2016 16:25:47
Hania
Jak slysze slowo konsultacje to..... I tak mieszkancy w sumie maja bardzo malo do powiedzenia, chyba, ze chodzi o rowery i wybieg dla psow. Konsultacje, kompromisy, obietnice, plany dalekosiezne, myslec o czyms co ma byc-podobno- za 9 lat ???!!! Niech najpierw zrobia wszystko co obiecali a nie wywalaja pieniadze kolejne na plany czego co moze nigdy nie powstac.
08-12-2016 15:25:06
albin
Koncepcja zacna (jak każda próba rozbudowy sieci tramwajowej). Jednak po analizie czarno widzę przyszłość ogródków działkowych, bo przez poprowadzenie Arciszewskiego tramwaju gwałtownie wzrośnie wartość tej części miasta. Podobnie rejon fortu. Trafi się nam kiedyś następny 'Grobelny' i pod topór pójdzie ostatnia zieleń w tej okolicy.
08-12-2016 12:51:02
mk35
@x: A co złego w tym, że pod płotem szkoły? Uczniowie będą zapewne tłumnie korzystać z tramwaju (chyba, że rodzice im zabronią i będą walczyć o miejsca parkingowe pod szkołą;), więc dobrze, że będzie blisko. Do tego wykorzystanie terenu działek do ucywilizowania przestrzeni handlowej przy cmentarzu to bardzo dobry pomysł.
08-12-2016 09:04:19
poznanianka
Inwestycja z a p i s a n a jest od t r z e c h dekad w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania p r z e s t r z e n n e g o .Podpatrzenie i k o s u l t a c j e społeczne dla pomysłu konieczne. A l e jestem z a , tylko po przedstawieniu koncepcji. Tylko oby nie było jak z ulicą K o l e j o w a ,Chyba już najstarsi nie pamietaja od i l u d e k a t ( a na pewno lat )mówiło się i jest słabo. P i l n u j m y , sprawdzajmy.Kończmy jedno , a solidnie przystępujmy z głowa do następnych inwestycji.
08-12-2016 08:15:12
x
Na Arciszewskiego po przewidzianym pasie... A potem - hajda przez działki, pod płotem szkoły, z ułańską fantazją. W końcu to Raszyn.

Dodaj swój komentarz

Nick: (max. 40znaków)

Treść komentarza:

Wpisz kod z obrazka: (cyfry i litery a-f)

REGULAMIN:
Publikowane komentarze odzwierciedlają osobiste poglądy ich autorów, którzy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za ich treść. Wpisy naruszające polskie prawo, dobra innych osób, zawierające słowa powszechnie uznane za wulgarne oraz nie związane bezpośrednio z komentowanym tekstem będą kasowane. Niedopuszczalne jest również zamieszczanie w treści komentarzy linków do innych stron internetowych, reklam oraz danych osobowych i adresowych osób prywatnych i firm. Komentarze ukazują się na stronie po akceptacji przez moderatora, co nie zwalnia ich autorów od odpowiedzialności za wygłaszane treści.
Aktualności
Niezapominajka
23

wrz

do 26-09-2017
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Smaki Regionów

24

wrz

Hala widowiskowo-sportowa Arena ul. Wyspiańskiego 33 Park Kasprowicza
Vege Festiwal

25

wrz

do 28-09-2017
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Polagra Gastro - Międzynarodowe Targi Gastronomii
Polagra Food - Międzynarodowe Targi Wyrobów Spożywczych
Polagra Tech - Międzynarodowe Targi Technologii Spożywczych
Pakfood - Targi Opa

27

wrz

17:30
Zespół Szkół Gimnazjalno-Licealnych ul. Wyspiańskiego 27
XXXV sesja (zwyczajna) Rady Osiedla Św. Łazarz
- porządek obrad

28

wrz

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
"Stacyjka Zdrój" - koncert piosenek J.Wasowskiego i J.Przybory w wykonaniu grupy ze Szkoły Łejery

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: